(قصيدة)
______(من قناصة)
____&____
ف عيونك تدب رصاصة.
يا ام عيون زرقه و قماصه..
أول نظرة ف حبك لييا،
كانت طلقة من قناصة!!
صابت قلبى ودبت ف ثانيه،
زى ما اكون طفل بمصاصة!!
ف عيونك تدب رصاصة..يا ام عيون زرقه و قماصه..
اتعلقت شبكنى هواكى.
من تانى اتخلقت معاكى!!
فين ما تروحى انا وياكى؟!!
مرافق ضلك تحت سماكى؟!!!
واتجنن لو ما شفتك يوم.
بدعى ربى علييا يدوم..
حبك لييا وعشقك فييا،
وخوفك لما بكون مهموم!!!!
وها الطله يا ام قلب حنون،
فيها بدوب ودى الخلاصه؟!!
...ف عيونك تدب رصاصة..يا ام عيون زرقه و قماصه...
على زعلك انا ما اقدرشى.
وعلشانك ليلة ما اسهرشى..
أغنيلك واتغزل فيكى،
وعلى بعادك انا ما اصبرشى!!!!
دا انتى بقيتى الهوى و المايه.
عودى ف ألحانى و أغانيه..
ومهما حشوف انا من دلالك،
عمرى ما اشبع و قول شويه؟!!!
لأن عشقك يا نور عينيه؟
دا ف دمى يا أمى وراثه؟؟!
....ف عيونك تدب رصاصة..يا ام عيون زرقه و قماصه....
بقلم الشاعر/السيد حسن السيد.
2/3/2021
دا

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق