كدا ياوزرنا بتعمل أي
فجاءه تقول امتحانات ليه
هما الأطفال تعرف ايه
ذكرت درست راحوا مدارس
ايوا كورنا قعدوا عشانها
بس خساره التعليم ضاع
طيب كنتوا اهتموا شويه
بعدين قولوا يلا امتحنوا
الأولاد فين ضاع تعلمهم
كنا زمان كان في تعليم
استاذ يدخل يشرح نفهم
وكمان كانوا عاملين مجموعه
دلوقتي ياعيني حسره عليهم
ولا تعليم ولا حتا متابعه
طيب فين تطوير تعليمك
راحوا يمتحنوا بس اليوم
وللله ميعرفوا غير اساميهم
يلا بسرعه الحقوا أولادنا
للمدرسه واهتموا شويه
عافروا معاهم بالله عليكوا
دول أولادنا وجيلنا الصاعد
ازاي بالأسلوب دا ياناس
يطلع ضابط ولا رئيس
ولا مهندس ولا طبيب
ولا مدرس قدوه لجيله
امتا يارب التعليم يرجع
ذي الأول وأحسن والله
انا متفاءله انوا هايرجع
ادعوا معايا وقولوا يارب
بقلمي
#Kamla Mohamed AbdElwahed
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق